Sztuka tworzenia stron internetowych polega na zachowaniu równowagi między jej efektywnością, a efektownością. Nie warto rezygnować z jednego na rzecz drugiego. I choć budowanie wymaga wysiłku, warto pamiętać o jednym: człowiek odwiedzający stronę internetową potrzebuje tylko 0,05 sekundy, aby sformułować w głowie opinię na jej temat.
Bałagan i długie wczytywanie to powody, przez które aż 39% osób opuszcza strony www błyskawicznie. Co to oznacza? Jeśli potencjalni klienci odwiedzą Twoją witrynę pogrążoną w chaosie, opuszczą ją zanim czegokolwiek się o Tobie dowiedzą.
Skoro dziś wszystko toczy się szybciej niż wczoraj, a czas jest walutą, której pragnie każdy, wolna strona internetowa to przekleństwo. Jeśli zależy Ci na zdobywaniu klientów w sieci, zaprojektuj piorunująco szybką oraz intuicyjną w obsłudze stronę.
Najpierw zdecyduj jednak, do czego jest Ci potrzebna – ma informować, sprzedawać, budować wizerunek? A może wszystko na raz? Jeśli zdecydowałeś – zapisz to. Pamiętaj, ułóż wszystko w logiczną całość, żeby klient wiedział, gdzie jest i znał drogę powrotną.
Zadbaj o opisy produktów, usług i poszczególnych zakładek. Muszą być wyczerpujące i zrozumiałe przez internautę. Opisy nie mogą siać domysłów lub poddawać w wątpliwość pozytywnych cech produktu czy usługi.
Wszystkie "przyciski", które mają zachęcić użytkownika do wykonania określonych czynności powinny zawierać aktywny link, prowadzący do celu. Usuń wszelkie elementy, które rozpraszają użytkownika, a zdjęcia i grafiki skompresuj. Nie spowolnisz wtedy ładowania się strony na smartfony i inne urządzenia.
Klienci nie lubią się domyślać co i gdzie jest na stronie. Chcą wiedzieć od razu, teraz, już. Zadbaj więc o to, aby poruszali się po niej w naturalny sposób. Niech wszystkie elementy strony: menu, pola, podstrony, teksty, przyciski, cały ogólny układ poprowadzą go za rękę, aż do finalizacji zakupu.
Statystki są nieubłagane. Aż 94% internautów ocenia stronę internetową już po pierwszej wizycie. Twierdzą, że to ogólny wygląd wpływa na zainteresowania stroną. Jeśli nie jest atrakcyjna, opuszczają ją. 48% respondentów twierdzi, że projekt witryny jest ważny. Przejrzysty schemat zwiększy wiarygodność firmy i ułatwi prowadzenie sprzedaży online. Z kolei źle dobrana kolorystyka, marna jakość zdjęć (często niewykadrowanych) oraz niedostosowane tematycznie grafiki to tylko garstka błędów i przeszkód.
Absolutne piękno nie istnieje, ale względne piękno… już tak. I choć nie wszystko musi podobać się każdemu, to akurat w świecie cyfrowym warto trzymać się pewnych zasad. Dostosowanie kolorystyki do rodzaju branży to tylko wierzchołek góry lodowej w projektowaniu stron www.
Ten, kto wykonuje witryny internetowe zapewne odwiedzie Cię od pomysłu sprzedawania sprzętu AGD i RTV za pośrednictwem strony w kolorach pastelowego fioletu. Z kolei taki fiolet będzie idealnie pasował do stron oferujących dziecięce przyjęcia urodzinowe. W biznesie wykorzystuj więc kolory z rozwagą. Zwracaj też uwagę na uwarunkowania kulturowe, wartości i uczucia, które chcesz przekazać.
Przemyśl dokładnie schemat swojej strony, styl zakładek i "przyciski". Zadbaj o spójny i czytelny komunikat. Żeby jednak to zrobić, musisz wiedzieć co chcesz przekazać. Na przywitanie nie zaskakuj, bo to nie ten etap. Klient spodziewa się, że po wejściu w zakładkę „o mnie”, dowie się czegoś o Tobie. Nie umieszczaj więc cukru w pojemniku na sól. Swoją ofertę zamieść w odpowiednim miejscu. Poza tym nie lekceważ zdjęć i grafik. Nie na darmo mówi się, że jeden obraz jest wart więcej, niż tysiąc słów. Pomyśl ile może zdziałać dobry obraz połączony z dobrym tekstem.
Teksty marnej jakości (często skopiowane słowo w słowo) lub wytarte frazesy wylewają się z wielu stron internetowych jak kipiące mleko. Któż z nas nie czytał pięknych komunikatów o niczym, w których prezes wyszedł naprzeciw oczekiwaniom klientów i w trosce o najwyższą jakość usług oferuje najwyższej jakości produkty. W dodatku tekst okraszony trzema różnymi czcionkami, ciągnie się bez końca jak spaghetti i wieje nudą.
To mit, że najważniejsze są obrazki. Teksty również sprzedają, ale jest jeden warunek: muszą być dobrze napisane. Ludzie czytają – mniej lub więcej, ale czytają. Zadbaj więc o to, aby teksty na stronie internetowej zaciekawiały, inspirowały oraz informowały. Na stronie głównej nie atakuj zdaniami długimi jak tasiemiec. Przenieś je na blog.